Wednesday, March 26, 2008

Mencari Buyut H.Andin Mat Saat (Asal Pajukungan,Barabai?)

Pada pertengahan tahun 1920-an dahulu, tiga orang anak Andin Tarif dari Kandangan/Barabai, iaitu Andin Ismail, Andin Amin dan Hamidah telah "madam" ke Malaysia. Mereka terus menetap di Malaysia, beranak bercucu di Malaysia dan tidak pernah pulang lagi ke Banjar.

Andin Amin yang berkahwin dengan Aminah binti Tasan (dari Pajukungan, Barabai) mempunyai 7 orang anak dan lebih 20 orang cucu.Salah seorang cucunya ialah saya, DR.Mohamed Salleh Lamry, mantan dosen sebuah universiti di Malaysia.

Selepas saya balik dari berkunjung ke Kalsel baru-baru ini (10 Mac hingga 15 Mac 2008) , saya mendapat tahu, salah seorang abang Andin Amin, bernama Andin Mat Saat tidak ikut madam ke Malaysia, dan terus tinggal di Banjar, sehinggalah dia meninggal dunia.

Andin Mat Saat dikatakan mempunyai tiga orang anak, iaitu H.Muhsin (almarhum), H. Adawiyah dan H.Ragaiyah. Almarhum H.Muhsin tinggal di Pontianak, dan semasa hidupnya merupakan orang kaya di tempat tersebut. H.Adawiyah tinggal di Banjarmasin, sementara H.Ragaiyah tinggal di Pajukungan, Barabai (mungkin tempat asal Andin Mat Saat dan adik-adiknya).

H.Muhsin mungkin mempunyai beberapa orang anak, tetapi setakat ini belum diketahui.
H.Adawiyah mempunyai tiga orang anak, iaitu Romsah (pensiunan guru), Sarawiyah (doktor spesialis anak) dan Faisal Arifin (swasta).

H.Ragaiyah pula mempunyai dua orang anak, iaitu Asad dan Nurhamdi, yang kedua=duanya bekerja sebagai petani.

Anak-anak H.Adawiyah dan H.Rogaiyah (cucu Andin Mat Saat) tentu telah mempunyai anak-anak pula yang merupakan buyut atau cicit kepada Andin Mat Saat.

Nah, sekarang saya ingin mencari dan mengenali cicit atau buyut Andin Mat Saat, sama di Kalsel atau di tempat lain. .Adakah di antara mereka yang terbaca blog saya ini? Saya, cucu Andin Amin, pangkat Pak Cik atau bapa saudara kepada kalian.

Oleh itu, jika ada buyut Andin Mat Saat yang terbaca blog ini, saya harap mereka tidak keberatan menghubungi saya di Malaysia. Alamat emel: el.salleh@gmail.com. No. telefon: +60387362542 (rumah) dan + 60129331545 (HP).

Salam dari Malaysia.

No comments: