Sunday, May 25, 2008

Keluarga yang tidak diketahui

Setakat ini saya hanya berjaya mengesan dan menemui sebahagian daripada keluarga saya di Kalsel, iaitu keluarga dari sebelah bapa saya. Mengesan keluarga dari sebelah bapa saya lebih mudah, kerana saya tahu kakek dan nenek saya berasal dari Pajukungan, Barabai, dan kakek saya pula ada title "andin".

Keluarga dari sebelah ibu sulit sekali untuk dikesan, kerana saya tidak tahu nama kampung kakek dan nenek saya di Kalsel. Malah nama nenek saya yang sebenar, yang sudah lama meninggal dunia, saya pun tidak tahu. Saya hanya tahu nama kakek saya ialah Haji Ali dan berasal dari Amuntai.

Saya yakin kakek dan nenek saya sebelah ibu ini ada mempunyai keluarga atau keturunannya di Amuntai. Tapi siapakah mereka dan bagaimanakah saya hendak mengenali mereka? Saya tidak tahu.

Tambahan pula perhubungan saya dengan keluarga sebelah ibu saya di Kalsel sudah terputus terlalu lama -- sudah puluhan tahun dan sudah melepasi beberapa generasi. Adakah keluarga saya di sana tidak mungkin dicari lagi?

6 comments:

Unknown said...

assalamu'alaikum...
apa kabar? Kisah pian pina sama lawan kisah kai ulun, Tapi bedanya..sidin terputus hubungan lawan keluarga sidin di malaysia. Pian terputus hubungan lawan keluarga di banjarmasin. Mudahan tali silaturahim pian tersambung kembali ...

Andin Salleh said...

Salam,

Terima kasih kerana sudi bailang di blog saya.

Sebenarnya saya telah dapat berhubung kembali dengan keluarga saya sebelah ayah, yang tinggal di Banjarbaru dan Barabai.

Akan tetapi, yang belum dapat saya cari ialah keluarga sebelah ibu saya yang dikatakan berasal dari Amuntai, dan mungkin masih ada di Amuntai.

(el.Salleh@gmail.com)

Anonymous said...

assalamualaikum,

sungguh gigih mencari.. bagus2..

"..Handap Galah Hingkat dihubung, Handap Pikiran Kada Hingkat dihubung.."


PERTUBUHAN KULAAN HJ AHMAD SAADUN
www.kumas.blogmas.com

hairolkamal said...

As'km

Aku gin handaq mancari Qulaanku di sumatera....mungkin hari raya nanti bisa bertanyaan pada nenekku yg masih hidup umornya dah 90 tahun labih ...kada pati ingat dah(uma & abahku dah meninggal dunia awal tahun ini).. seingat aku qulaan yg suah datang ka rumah dalam tahun 70an (aku halui lagi, umur baru 5-6 tahun ja)...mungkin kita bisa mencarii bersamaan ..
....SAMBUNG LAGI LAPAS RAYA..

HAIROL KAMAL
Advocate & Solicitor,
Parit Buntar
hairolkamal71@yahoo.com
0124770040

Andin Salleh said...

Salam,

Sdr.Hairol Kamal,

Terima kasih kerana sudi "singgah" di blog saya.

Kalau tidak salah, saya ada juga keluarga di kawasan Parit Buntar/Kerian/Kampung Dew dll. Sayang sudah terputus, dan setakat ini tak ada inisiatif dari mana-mana pihak untuk menyambung kembali hubungan yang terputus.

Mohamed Salleh Lamry
012-9331545

Andin Salleh said...

Salam,
Kepada Rahma,

Hubungan saya dengan keluarga di Kalsel, alhamdulillah, telah dapat disambung kembali.

Setelah balik dari Kalsel pada bulan Mac yang lalu, ada kalanya kami berhubung melalui SMS.

Bagaimana pula hubungan pian dengan keluarga pian?