Sunday, December 27, 2009

Bila Kongres Budaya Banjar Ke-2?

Pada tahun 2007 yang lalu di Banjarmasin telah dilangsungkan Kongres Budaya Banjar 1. Saya dijemput hadir, tapi tidak dapat berkunjung ke Kalsel kerana ada halangan.

Saya difahamkan Kongres Budaya Banjar Ke-2 akan diadakan pada tahun 2010 yang akan datang (tinggal beberapa hari lagi). Saya berminat  untuk hadir, dan berharap pihak panitia akan memberitahu saya tentag kongres itu apabila sampai masanya nanti.

3 comments:

taufik arbain said...

prof. Saleh Yth. Kongres Budaya Banjar rencananya diadakan tanggal 4 - 7 April 2010. silakan datang ke Banjarmasin.

salam. adinda taufik arbain

Andin Salleh said...

Salam
Adinda Taufik,

Terima kasih atas informasinya.Nampaknya sudah begitu dekat. Kalau bisa, saya cuba akan hadir.

Kamal Ansyari Abinya Naira dan Haikal said...

Saya dukung pelestarian khazanah cerita rakyat kandangan, kalimantan selatan seperti datuk panglima hamandit, datu ramanggala di ida manggala sungai raya, datu ulin dan asal mula kampung ulin, legenda batu laki dan batu bini di padang batung, legenda gunung batu bangkai loksado, legenda datu ayuh/sindayuhan dan datu intingan/bambang basiwara di loksado, kisah datu ning bulang di hantarukung, datu durabo di kalumpang, datu patinggi di telaga langsat,legenda mandin tangkaramin di malinau, kisah telaga bidadari di hamalau, datu kandangan dan datu kertamina, datu hamawang dan sejarah mesjid quba, tumenggung antaluddin mempertahankan benteng gunung madang, bukhari dan perang amuk hantarukung di simpur, datu naga ningkurungan luk sinaga di lukloa, datu singakarsa di pandai, datu buasan di hamparaya, sejarah mesjid ba angkat di wasah, dakwah penyebaran agama islam datu taniran dan datu balimau, kuburan tumpang talu di parincahan, pahlawan wanita aluh idut di tinggiran, panglima dambung di padang batung, gerombolan pemberontak ibnu hajar, sampai cerita tentang perang kemerdekaan Divisi IV ALRI yang dipimpin Brigjen H. Hasan Basyri dan pembacaan teks proklamasinya di Kandangan.Semuanya adalah salah satu aset budaya dan sejarah bagi Kalimantan Selatan.