Tuesday, November 6, 2007

Tradisi "madam" dalam budaya Banjar

Antara topik yang dibincangkan dalam Kongres Budaya Banjar 1 di Banjarmasin tempoh hari (30 Oktober hingga 1 November 2007) ialah tentang tradisi "madam" dalam budaya Banjar atau di kalangan orang Banjar.

"Madam" jelas merupakan satu bentuk migrasi di kalangan orang Banjar, seperti tradisi "merantau" di kalangan etnik Minangkabau.

Sebelum Perang Dunia Kedua dahulu banyak orang Banjar yang madam ke Semenanjung Malaysia dan ke Indragiri Hilir, di Sumatera. Banyak di antara mereka yang terus menetap di tempat tujuan mereka. Jadi madam pada masa itu nampaknya ialah "madam yang tidak pulang".

Kini sangat kurang sekali orang Banjar yang madam ke Semenanjung Malaysia. Akan tetapi, ini bukan bererti orang Banjar tidak lagi madam ke luar Kalsel. Cuma tempat tujuan mereka madam nampaknya sudah berubah.

Dalam satu makalah yang ditulis oleh Dr. Mohamed Salleh Lamry, mantan dosen UKM, dinyatakan bahawa tempat tujuan orang Banjar madam pada masa ini adalah seperti berikut:

a) Tempat yang tidak begitu jauh dengan Kalsel, seperti Kalteng, Kalbar, Kaltim. dan Pulau Jawa. Mereka madam ke Kalteng, Kalbar dan Kaltim terutamanya untuk mencari penghidupan yang lebih baik, manakala ke Pulau Jawa pula terutamanya untuk menuntut ilmu, di samping ada juga untuk bekerja.

b) Tempat yang lebih jauh sedikit, seperti Sabah dan Sarawak di Malaysia Timur. Mereka madam ke tempat yang lebih jauh ini terutamanya untuk mencari penghidupan yang lebih baik, antara lain dengan berniaga.

c) Tempat yang agak jauh, seperti Mekah dan Madinah. Kedua-dua tempat ini pula merupakan tempat untuk menuntut ilmu agama dan berniaga. Jika kita berkunjung ke Mekah misalnya kita akan berjumpa dengan wanita Banjar yang berjual makanan, tudung dan telekung bersulam, dan barang perhiasan (emas). Banyak juga pelajar lelaki dari Banjar yang bekerja sebagai mutawif pada musim umrah dan haji.

Tradisi madam orang Banjar ke Mekah dan Madinah mungkin paling menarik untuk dikaji, kerana walaupun Mekah dan Madinah agak jauh dari Kalsel, tetapi tradisi madam ke tempat itu, yang berkaitan dengan pengajian agama dan perniagaan, terus berlanjutan sehingga sekarang.

6 comments:

Unknown said...

salam hangat...
saya riko, bekerja di sebuah stasiun swasta nasional. saya pernah membaca di blog sdr. Ersa fahriyanur tentang permainan tradisional anak banjar. saya tertarik untuk meliputnya. tetapi contact person yang diberikan sdr. ersa sedang keluar kota (kaltim). sehingga saya kesulitan untuk mencari contact person lagi. dapatkah anda membantu saya ? perlu diinformasikan, bahwa hari selasa besok saya akan melakukan liputan ke banjarmasin. maksud saya adalah, salah satu liputannya tentang permainan tradisional anak banjar yang sekarang masih dimainkan. untuk itu saya membutuhkan anak-anak banjar yang sedang memainkan permainan tersebut (isutan jarat, balogo, batewah). sekali lagi, dapatkan kiranya anda membantu saya dalam memberikan contact person.

terima kasih

Andin Salleh said...

Salam,

Terima kasih atas respons anda.

Sebenarnya saya orang Malaysia (tinggal di Malaysia) dan tidak tahu siapa yang sesuai menjadi contact person di Banjarmasin.

Unknown said...

Saya hanya menerima undangan menyertai Kongres Budaya Banjar 1 seminggu selepas berakhirnya kongres. Agak rugi juga kerana tidak dapat hadir lebih-lebih lagi ia merupakan kongres pertama. Namun begitu tahniah kepada Dinas Pariwisata Banjarmasin kerana berjaya menganjurkan kongres tersebut.

Anonymous said...

keturunan andin amin....
bukit kuching

Lee Chin said...

Memang banyak urang banjar babisnes di Makkah. Asal tahaga orang bajujualan di tampat ziarah, urang banjar dari Kalimantanlah tutih. Ulun berpeluang bailang ke perkampungan urang banjar di Jln. Samiah, subalah belakang Hotel Mekkah. Mutawif ulun, Hj. Supian bagana di situ. Hidin bisa maubati urang yang mengalami gangguan makhluk halus. Dangar khabar hidin sudah bulik ke Banjar membuka pesantren. Amun sesiapa pinandu atau tampuluan batamuan hidin, ulun handak mailanginya. Hingkat kiranya konteks ulun lewat e-mail :dotmyevent@yahoo.com HP:0192428617

Unknown said...

assalamualaikum..
umpat bailang ka blog pian lah.

Bujur banar, mun sual madam dasar urang banjar rajanya. dasar mulai babahari sudah. sampai wahini pang, anak-anak muda nang kakaya ulun nih wani haja sampai ka jawa gasan sakulah, padahal sama sekali kadada keluarga di jawa. ulun himung bangat mandangar permasalahan ngini diangkat di Kongress Budaya Banjar II samalam di Banjarmasin. Ulun kada sawat umpatan, tapi abah ulun sempat ke sana. Ulun sudah membaca kumpulan makalah nang disampaiakan di Kongres itu. Ulun merasa prihatin pas mambaca masalah urang banjar di malaysia nang kada hakun lagi ma akui asalnya. sedih bangat. mudah-mudahan kaina-kaian bubuhannya tu sadar.

mama ulun asalnya dari Kandangan. Dahulu jar, ada saudara laki kai ulun nang madam marantau ka Johor. Sebenarnya handak banar mancuba mancari tahu soal katurunan hidin, tapi sayang informasi soal ngaran hidin sudah hilang. Biar kaya itu, ulun handak tahu, adakah organisasi atawa lembaga nang maurusi urusan bacacari kula di banua urang ni? Mun ada, kawakah mamadahakan lawan ulun? Makasih datuk..