Friday, February 22, 2008

Kiriman Buku ke Banjarmasin

Sebagai membalas buku yang dikirim oleh Bapak Wajidi, pada 12 Februari 2008 saya telah mengirim 7 buku kepada beliau melalui Pos Laju atau EMS.Agak aneh sedikit buku itu masih belum sampai kepada beliau di Banjarmasin sehingga 21 Februari 2008. Sepatutnya buku yang dikirim melalui EMS boleh sampai dalam tempoh 5 hari sahaja.

Saya telah menghubungi Pejabat Pos Kajang tempat mengirim buku itu pada pagi 22 Februari 2008 untuk menanyakan mengapa buku itu masih belum sampai. Saya telah diberi nombor telefon Ibu Pejabat Pos Laju di Kuala Lumpur untuk saya hubungi. Apabila saya menghubungi pejabat tersebut, saya diberitahu buku itu telah sampai ke Jakarta pada 15 Februari 2008. Akan tetapi, untuk mendapat maklumat selanjutnya saya perlu menghubungi sendiri Pejabat Pos di Jakarta atau di tempat buku itu dikirim. Satu jawapan yang tidak memuaskan, kerana seolah-olah mereka tidak bertanggung jawab lagi setelah buku itu sampai ke Jakarta, tetapi belum sampai kepada penerimanya.

Mujurlah pada pagi 22 Februari 2008 Bapak Wajidi telah menghubungi Pejabat Pos Besar di Banjarmasin untuk bertanyakan tentang buku tersebut. Rupanya buku tersebut sudah sampai ke pejabat pos tersebut, tetapi Bapak Wajidi tidak dimaklumkan tentang hal itu. Dalam hal ini nampaknya ada masalah komunikasi antara Bapak Wajidi dengan pejabat pos yang berkenaan.

Bagaimanapun, saya gembira kerana buku yang saya kirim telah sampai. Saya sebenarnya terpaksa membayar RM75.90 untuk mengirim buku tersebut. Tentunya saya merasa begitu rugi jika buku itu tidak sampai, di samping kehilangan 7 buah buku itu.