Tuesday, December 2, 2008

Lawatan ke Banjar

Saya sudah pergi ke Banjar (Kalsel) pada bulan Mac tahun ini (2008) bersama isteri saya. Kebetulan saya ada mempunyai keluarga (anak saudara) yang menunggu kami di bandara, memberi penginapan dan membawa kami berjalan-jalan. Jadi kami tidak ada masalah untuk pergi sendiri.

Akan tetapi, tentu tidak semua orang Banjar di Malaysia, termasuk ahli PBM, yang boleh pergi sendiri dengan mudah, sama ada kerana tidak ada keluarga di sana ataupun kerana sebab-sebab lain.

Jadi saya fikir baik juga jika PBM dapat mengaturkan lawatan ke Banjar secara berombongan pada tahun hadapan (misalnya pada masa cuti sekolah bulan Mei atau Jun).

Jika PBM yang menganjurkan lawatan itu, saya ingin PBM menjadi "duta" orang Banjar Malaysia.

Jadi, di samping lawatan tidak formal, mungkin baik juga jika dapat diaturkan acara lawatan yang agak formal, misalnya bertemu dengan organisasi Banjar ataupun bertemu dengan tokoh Banjar di sana.

Kalau PBM yang mengaturkan lawatan itu, mungkin rombongan dapat bertemu dengan Gabenor Kalsel misalnya, dan bagus juga kalau diberikan jamuan oleh beliau.

Saya harap lawatan secara berombongan ini dapat diaturkan tidak lama lagi, kerana memang sudah lama PBM tidak menganjurkan lawatan ke Banjar.

2 comments:

Jiwa Merdeka said...

Salam,

Nampaknya belum ada respons daripada kulaan yang hendak menjadi ketua rombongan.

Kaos Hy Munk, matan banjar wal ai... said...

senang berkunjung ke blog pian ini..salam kenal dari ulun..email ulun hymunk@yahoo.com kalo blog ulun : http://hymunk.blogspot.com
ulun minta saran pendapat pian nah handak maangkat budaya banjar dalam bentuk kaos buat souvenir