Saturday, June 9, 2007

Tidak jadi ke Banjar

Memang terasa sedih juga setelah merancang begitu lama untuk menghadiri Konferensi Antaruniversiti Se Borneo Kalimantan Ke-3 di Banjarmasin pada pertengahan bulan Jun 2007 ini, akhirnya saya terpaksa mengambil keputusan tidak jadi menghadiri konferensi itu.

Kertas kerja yang akan saya bentangkan sudah diterima oleh sekretariat dan temujanji juga sudah dibuat dengan beberapa orang yang akan saya temui.

Akan tetapi, kerana kelambatan saya membuat tempahan tiket kapal terbang, saya tidak dapat lagi membeli tiket penerbangan ke Banjarmasin dengan harga yang "munasabah". Apatah lagi sekarang di Indonesia ialah musim cuti sekolah. Kebanyakan penerbangan dari Jakarta atau Surabaya ke Banjarmasin sudah lama dibooking penuh, dan mungkin hanya tiket Garuda yang masih ada, tetapi harganya pula melambung tinggi!

Oleh itu, saya terpaksa memilih masa lain yang lebih sesuai dan lebih santai untuk ke Banjarmasin. Saya jangka pada masa hadapan akan tetap ada beberapa acara lain di Banjarmasin yang boleh saya ikuti. Di samping itu, tujuan lain yang penting juga, iaitu menemui keluarga dan melihat tanah Lambung Mangkurat masih boleh saya lakukan pada masa hadapan.

Oleh yang demikian, kepada keluarga dan teman di Banjarmasin yang sudah menunggu kedatangan saya, saya pohon berbanyak maaf. Mudah-mudahan, kita akan dapat bertemu juga pada masa dan kesempatan yang lain.