Monday, February 25, 2008

Barabai yang akan ku kunjungi

Pada tahun 1960-an dan 1970-an, ketika kakek dan nenek saya sebelah Bapa masih hidup, mereka pernah menyebut nama Kandangan dan Barabai yang menjadi tempat kelahiran mereka. Kandangan ialah tempat kelahiran kakek, sementara Barabai tempat kelahiran nenek.

Nenek juga pernah bercerita tentang anak perempuannya dari suami pertama yang ditinggalkannya ketika dia berhijrah ke Malaysia, mungkin pada tahun 1930-an. Anak perempuannya itu katanya bernama Ningrat, tetapi dia tidak tahu di mana anaknya tinggal; sama ada di Barabai atau di tempat lain.

Walau bagaimanapun, pada masa itu kakek dan nenek tidak pernah menyebut untuk berkunjung ke Kandangan dan Barabai dan tidak pernah juga menyuruh saya berkunjung ke tempat itu untuk mencari dan menemui keluarga kami.

Pada masa itu saya menganggap Kandangan dan Barabai sebagai tempat yang terlalu asing dan terlalu jauh, sebagai sebuah dunia lain, yang tidak terbayang langsung untuk saya kunjungi.

Pada akhir tahun 1980-an, setelah saya biasa berkunjung ke beberapa tempat di Indonesia, seperti Jakarta, Bandung dan Ceribun, baru saya teringat untuk mencari keluarga di Kalsel. khasnya di Kandangan dan Barabai. Antaranya ialah dengan memasukkan surat "mencari keluarga" dalam Banjarmasin Post, Republika dan beberapa akhbar dan majalah lain. Namun, usaha saya tidak mendatangkan hasil.

Pada tahun 2005 dan 2006, saya bernasib baik kerana ada kenalan saya orang Kalsel yang mahu berkujung ke Kandangan dan Barabai untuk menolong mengesan keluarga saya, jika masih ada.Salah seorang daripadanya ialah seorang pegawai negeri dari Kalsel yang pernah belajar di Universiti Putra Malaysia (UPM), tetapi dia tidak berjaya menemui keluarga saya. Seorang lagi ialah seorang staf IAIN. Dia dapat mengesan keluarga saya yang bernama Pak Ilmi, tetapi tidak dapat menemuinya ketika dia berkunjung ke Kandangan.

Pada tahun 2007 saya memasukkan posting mencari keluarga dengan informasi yang agak lengkap blog saya ini. Saya terangkan salsilah keluarga saya dan siapa yang saya cari. Saya tidak sangka blog ini telah dibaca oleh seorang pelajar sekolah yang merupakan anak jiran sepupu saya di Barabai. Sepupu saya, M.Ilmi telah menghubungi saya melalui telefon. Selepas itu, barulah saya tahu saya mempunyai sepupu sebelah nenek bernama M.Ilmi dan sepupu sebelah kakek bernama Syahrudin, yang semuanya tinggal di Barabai.Kemudian saya mendapat informasi selanjutnya ada seorang lagi keluarga saya sebelah kakek, iaitu buyut kepada kakak kakek saya, berrnama Hj.Rodinah. Hj.Rodinah ialah dosen Unlam dan tinggal di Banjarbaru.

Setelah mendapat kepastian saya masih mempunyai dua orang sepupu di Barabai dan seorang "anak saudara" di Banjarbaru, sampailah masanya saya berkunjung ke Kalsel, yang pada tahun 1960-an dan 1970-an dahulu merupakan satu perkara yang hampir tidak terbayangkan sama sekali akan saya lakukan.

Namun, kunjungan saya ke Kalsel telah tertunda beberapa kali. Saya pernah merancang untuk ke Kalsel pada bulan Oktober 2007 sempena suatu konferensi di Unlam. Tapi tidak jadi. Kemudian saya bayangkan kepada keluarga saya di Kalsel saya akan berkunjung ke sana pada bulan November atau Disember 2007, tapi tidak jadi juga.

Kini, pada bulan Februari 2008, saya sudah menempah tiket untuk ke Kalsel pada 10 Mac 2008. Saya berharap dan berdoa semoga pada kali ini tidak ada apa-apa halangan lagi. Insya-Allah pada 10 Mac nanti saya akan sampai ke Kalsel, dan seterusnya berkunjung ke Barabai, tempat kelahiran nenek saya, Aminah.

Sementara itu, wajar juga saya sebut di sini, sejak tahun 2007 lagi, ada seorang ipar M.Ilmi , bernama H.Huzaifah di Barabai yang sentiasa berhubung dengan saya melalui emel. Beliau banyak memberi pelbagai informasi tentang Barabai dan Kalsel, dan menjadi penghubung antara saya dengan keluarga saya di Barabai, khasnya dengan M.Ilmi, Syahrudin dan Hj.Rodinah. Atas pertolongan beliau yang begitu banyak, di sini saya ingin merakamkan ucapan terima yang tiada hingganya.

Semoga kita akan bertemu di Barabai pada bulan Mac nanti, insya-Allah.

2 comments:

budimeeong said...

saya orang barabai juga pa...
salam kenal...
ntar kalau udah kebarabai,,
mampir aja ke rumah saya
ato ke http://budimeeong.wordpress.com

Anonymous said...

apa habar bapak sekeluarga...lawas kita kada badapat...
salam hangat wajidi (www.bubuhanbanjar.wordpress.com).